NieuwsChampagne goed voor hart en bloedvaten:
Onderzoekers hebben aangetoond dat matige consumptie van champagne goed is voor hart en bloedvaten. De studie werd uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Reading, in samenwerking met twee centra voor biochemie en moleculaire biologie in Reims.
“Deze studie naar de effecten van champagne op het systeem van hart en bloedvaten suggereert dat champagne min of meer dezelfde effecten op de gezondheid heeft als rode wijn. Dat komt door de polyfenolen uit zowel de rode als de witte druiven die bij de productie van champagne gebruikt worden’, aldus Jeremy Spencer, een van de onderzoekers.
Let er wel op dat je geen Blanc de Blanc koopt. Daar worden namenlijk geen rode druivenrassen voor gebruikt.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Matige drinkers zijn gelukkiger:
Mensen die af en toe alcohol drinken zijn gelukkiger dan geheelonthouders. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het langlopende onderzoek de "Gelukswijzer" van de Erasmus Univeristeit Rotterdam naar geluk. Gemiddeld genomen scoorden deelnemers aan de gelukswijzer een 7,5 op de vraag of ze gelukkig waren het afgelopen jaar. Dit komt overeen met het landelijke gemiddelde. Opvallend hierbij is dat deelnemers die een beetje drinken gelukiger zijn dan deelnemers die helemaal niet drinken.
Deelnemers die 1 tot 2 dagen in de week 2 of meer glazen alchol drinken scoren gemiddeld een 8, terwijl geheelonthouders blijven steken op een 7,5. Deelnemers die minstens 3 dagen per week 2 of meer glazen drinken zijn ongelukkiger en komen uit op een 6,6. Opvallend is dat matige drinkers zich vooral prettiger voelen in situaties waarin ze ontspanning zoeken bij vrienden of familieleden in vergelijking tot geheelonthouders.
Op termijn zal nog moeten blijken of matige drinkers langer gelukkige blijven dan geheelonthouders.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
|